Van Adelaide naar Perth - Reisverslag uit Perth, Australië van Jannie Ben - WaarBenJij.nu Van Adelaide naar Perth - Reisverslag uit Perth, Australië van Jannie Ben - WaarBenJij.nu

Van Adelaide naar Perth

Door: Jannie

Blijf op de hoogte en volg Jannie

12 Maart 2016 | Australië, Perth

We kenden Adelaide een beetje van vorige vakanties: in 1994 vertrokken we van hier met de bus naar Alice Springs en 10 jaar geleden maakte de trein van Sydney naar Perth in Adelaide een stop van 4 uur. Nu wat meer tijd om te verkennen :)
Adelaide is ook een miljoenenstad, maar veel rustiger en daardoor prettiger dan Sydney en Melbourne. Het centrum is mooi en overzichtelijk, geen hoogbouw en prachtige oude panden en kerkjes; er omheen liggen grote parken en dan pas de woonwijken. Voor de mensen misschien lastig om in het centrum te komen, maar voor ons heerlijk rustig. Er is een mooi natuur historisch museum, met veel aandacht voor de geschiedenis en cultuur vande aboriginals. Daarnaast een art gallery met veelkunst van australische bodem.

De jeugdherberg was net gerenoveerd; we hadden een mooie kamer met douche en toilet en een warmwaterkoker zodat we zelf drinken konden maken. En een balkon waar we heerlijk konden zitten. Vooral s avonds fijn als het wat afgekoeld was. Het was wel erg warm! Gisteravond begon het hard te regenen, daarna friste het wat op, maar bleef broeierig. Volgens de mensen hier veel te warm voor februari/maart, een heatwave...

Inmiddels is het zaterdag en zitten we al weer een paar dagen in Perth. Donderdag eind van de middag kwamen we hier aan, na een vlucht van 3,5 uur. We moesten ons horloge weer verzetten; het verschil met nederland is nu 7 uur. Vrijdagmorgen de binnenstad verkend en 's middags met de fierry over de swan river naar het zuiden. Daar is de dierentuin, deze ligt in een mooi park met veel tropische bomen en planten. Ook veel dieren, maar deze lieten zich, waarschijnlijk door de warmte, niet altijd zien. We ontdekten 2 koala's, maar deze hingen hoog in de boom te slapen. Om 3 uur kregen ze verse eucalyptusblaadjes, waar 1 van de 2 op af kwam. Volgens de verzorger hadden we geluk :) Ben heeft mooie filmopnames gemaakt en de foto's zijn ook leuk geworden.

Onze jeugdherberg ligt mooi centraal, maar we hebben een klein kamertje en een superklein bed, lastig voor Ben.. Verder is het ook erg gehorig, ' s avonds feest en s morgens om half 5 hoor je al deuren klepperen. Toch is het ook wel weer gezellig, je ontmoet zowel ouderen als jongeren en het is leuk om te zien hoe mensen koken en hoeveel werk vooral de jongeren van hun ontbijt maken :)

Straks gaan we de auto ophalen, nog een paar bekende plekjes opzoeken en dan vertrekken we zondagochtend richting Cervantes, 200 km ten noorden van Perth.
Ons west coast adventure gaat beginnen!!

Groetjes, ben en jannie

• 14 Maart 2016 - 23:02

Cintia Wedemeijer:

Hoi Jannie en Ben,

Jullie maken inderdaad hoge temperaturen mee. Hier is het overdag rond de 10 graden en 's-nachts lichte nachtvorst.
    Afgelopen zondag hebben we ongeveer 40 km gefietst in Friesland. Het was heerlijk voorjaar. Rond Stavoren en Hindeloopen en Koudum heb je toch wel bio-industriele landbouw. Uitgestrekte monotone graslanden. We hebben die dag wel 3 duizend ganzen gezien. 3 maal een hele grote groep. Op een moment vlogen een stel ganzen over ons heen dat is best wel een aparte ervaring. Kievieten hebben we in de monotone graslanden niet gezien. Alleen in een natuurgebiedje hebben we sommige buitelende kievieten gezien. Net hoorde ik op het nieuws dat vandaag 14 maart het eerste kievietsei is gevonden. De Friezen mogen momenteel de eieren niet meer rapen omdat er nog maar zo weinig kievieten zijn. Stiekem zal het zeker nog wel gebeuren, want die traditie zit er vast ingeroest.
    We hebben deze week een lezing over Belize en een lezing over Mexico, dat is ook wel leuk.

Groeten
    Cintia