However you say it it all comes out the same - Reisverslag uit Rarotonga, Cook Eilanden van Jannie Ben - WaarBenJij.nu However you say it it all comes out the same - Reisverslag uit Rarotonga, Cook Eilanden van Jannie Ben - WaarBenJij.nu

However you say it it all comes out the same

Door: Ben

Blijf op de hoogte en volg Jannie

02 Mei 2016 | Cook Eilanden, Rarotonga

Al weer enkele dagen geleden dat we een verslagje verstuurd hebben maar we zijn druk aan het reizen geweest. We vliegen nu en dus tijd om te schrijven!

Vorige week zaterdag in Alice springs aangekomen. Leuke overzichtelijke stad met als grote kenmerk de Todd river dwars door de stad. Afgelopen januari heeft er voor het eerst sinds jaren weer water doorheen gestroomd van de vele regen. Heeft 2 dagen gestroomd daarna weer opgedroogd. Omdat er maar zelden water doorheen gaat zijn er wegen door aangelegd en loop je ook door. Hoogtepunt van het jaar is de regatta. Daar er geen water staat zagen ze de bodem uit de boot en rennen ze door de droge bedding. Aussie humor. We hebben in en om de stad een aantal zaken bekeken. Veel natuur om de stad heen. Ook veel galeries met aboriginal kunst, mooie dingen maar tegenwoordig onbetaalbaar. Vorige keer hebben we enkele stukken gekocht maar is nu niet leuk meer. We hadden een cabin in een hotel een kwartiertje lopen van de winkelstraat. Flinke ruimte, eigen keuken, eigen zitje enz.

Dinsdag met de bus naar Ayers Rock. Ongeveer 450km, goed verzorgd.
Bij Ayers Rock ligt een flink dorp alleen op toerisme ingesteld. Vijf hotels en de daarbij horende voorzieningen, voor de rest niets. Iedereen komt voor de Rock en de Olgas. Dus we hebben een aantal excursies gemaakt naar beiden. Op watsap al wat fotos van laten zien. Blijft indrukwekkend, grote rotspartijen alsof ze er zo neergekwakt zijn. Prachtige kleuren. Allemaal heel vroeg (half 6 vertrek) of heel laat want na negenen is het warm. Tevens wordt je gestoord van de vliegen die overal op je gaan zitten bij voorkeur je neus en oren. Tussendoor siesta.
Eigenlijk mag je geen Ayers Rock en Olgas meer zeggen maar het heet nu Uluru en Kata Tjuta (?). Ze hebben het teruggegeven aan de aboriginals en er samen een park van gemaakt dat weer voor toeristen open is. Er moet geld verdient worden tenslotte. Ook mag je de Rock liever niet beklimmen maar als je graag wil mag het, maar het is wel heel gevaarlijk, volledig op eigen risico enz. Toen gevraagd werd of iemand hem ooit beklommen had en wij ja zeiden werden we geschokt aangekeken. Ook als je iets vraagt en je Ayers rock zegt ipv Uluru zie je ze denken, daar heb je er nog zo een. Klinkt allemaal erg dubbel en politiek correct. Ook niet het beeld dat de doorsnee Aussie er zich iets aan gelegen laat liggen.
We zaten in de Pioneer hotel, flinke kamer met 4 slaapplaatsen. Savonds kon je naar het restaurant of je kon een portie vlees kopen en zelf bbq'en met daarnaast gebruik van het buffet. We hebben steeds dit laatste gedaan, lekker buiten, aangename temperatuur, muziek enz.
Deze week zaten we duidelijk weer op de toeristenroute. Bij de Rock was het best druk. Wennen na die heerlijke eenzaamheid van het westen.

Vrijdagmiddag naar het heel kleine vliegveld van Ayers rock en na 3 uur vliegen en een half uur tijdverschil stonden we om half 6 op Sydney airport. Het was nu donker om die tijd in de stad. Het is hier nu vergelijkbaar met eind oktober bij ons. Begin april is de wintertijd ingegaan.
Gelukkig kwam de bagage vlot en hadden we snel transport naar de stad. Hotel hadden we vooraf geboekt, om pakweg 7u waren we op onze kamer.
Nog effe de stad in geweest om een hapje te eten. Vanochtend uitgeslapen en gaan lopen in de stad. Vergeleken met eind februari een aangename temperatuur van midden 20. Loofbomen beginnen te kleuren en uit te vallen. Verder nog steeds erg druk, veel aziaten. Eind van de middag weer eten en om 6 uur werden we opgepikt om weer naar het vliegveld te gaan. Snel ingecheckt, een verschrikkelijk lange rij bij de veiligheidscontrole maar inmiddels vliegen we met Air NZ richting Rarotonga, 5000km/6uur vliegen. Grappige is dat we over de datumgrens gaan en we op zaterdagmorgen aankomen dus eerder dan we vertrokken zijn. Betekent ook dat we qua tijd straks 10 of 11 uur achter jullie zitten. Rarotonga is een van de laatste plekken op aarde waar het dag wordt. Air NZ heeft een prachtige video om de aandacht bij de veiliheidsinstructie te houden. Normaal slaapt of leest iedereen na 2 tellen. Ze hebben een aantal bekende sporters ingehuurd die op een ironische manier de de instructie uitvoeren. Iedereen ligt dubbel van het lachen en kijkt. Tevens zojuist de diepzinnige opmerking van het jaar tot ons laten doordringen : op de spuugzakken van air nz staat in vele talen het woord overgeven met als afsluiter : how ever you say it it all comes out the same.

Dinsdagmiddag vliegen we door naar Aitutaki voor enkele dagen.

Eindelijk internet tegoed en een werkende hotspot dus hier is ie!