Het noorden - Reisverslag uit Darwin, Australië van Jannie Ben - WaarBenJij.nu Het noorden - Reisverslag uit Darwin, Australië van Jannie Ben - WaarBenJij.nu

Het noorden

Door: Jannie

Blijf op de hoogte en volg Jannie

20 April 2016 | Australië, Darwin

Toen we zondagochtend uit Kununurra vertrokken hoorden we op kununurra radio een liedje over Timber creek: on the edge of the Kimberly. Later hebben we het op youtube teruggevonden :)
Na een half uurtje rijden kwamen we bij de grens van west en noord Australie, hier ook een andere tijdzone, ons horloge moest anderhalf uur vooruit. Wel prettig, i.p.v. 5.30 uur is het nu om 7.00 uur licht. Ongeveer 12 uur later is het donker.
De max snelheid ging omhoog naar 130 km, veel roadtrains kwamen op de 2 baans weg dicht in de buurt.

Timber creek is een kleine nederzetting met 231 inwoners. Het is de enige plaats tussen Katherine en Kununurra. Klein, maar met geschiedenis vanwege het hout (timber) wat in vorige eeuwen gebruikt werd voor reparaties.
We hadden een kamer in het hotel, eigenlijk een soort roadhouse. Niet verkeerd, had alleen wel iets schoner gemogen, ook veel insecten. Toen we s avonds in bed lagen voelden we van alles over ons heen kruipen..
s middags hadden we in de kreek achter de kampeerplaats 2 krokodillen ontdekt: een soort toeristische attractie, in het droge seizoen worden ze gevoerd, nu stond het water te hoog, maar ze waren er toch :) Hier ontmoetten we ook een zwitsers stel, zij doen de route in omgekeerde volgorde, van Darwin naar Broome. Ze vertelden dat bij darwin veel plaatsen, nog niet toegankelijk zijn, parkeerplaatsen die onder water staan.

Na 280 km kwamen we maandagmiddag in Katherine aan. Hier komen de Victoria highway en de Stuart highway, die loopt van Alice springs naar Darwin, bij elkaar. Terug in de bewoonde wereld; uitkijken voor je de weg oversteekt en voor het eerst sinds lange tijd weer een stoplicht! Veel toeristen, druk, maar gezellig!

Inmiddels zitten we al weer een paar dagen in Darwin. We hebben een appartement aan de esplanade, mooi centraal. Aan de voorkant de zee, aan de achterkant het centrum. Het is helaas wel erg klein, 1 kamertje, weinig plaats voor de bagage en een piepklein keukentje. Wel een mooi balkon, met uitzicht op de tuin.

Op weg naar darwin kwamen we door Kakadu park, hier, in de wetlands, veel vogels, bloeiende lelies en krokodillen! Bij noulangie mooie rotsschilderingen. We zullen proberen wat foto s mee te sturen.
Morgen voor het laatst op pad met onze kia. Hij was nieuw toen we hem in Perth mee kregen. Inmiddels hebben we samen ruim 6000 km afgelegd.

Zaterdag vliegen we naar Alice Springs, vandaaruit met de bus naar Ayers rock.
Het is hier wat lastig mailen (het tafeltje is te hoog in verhouding tot de stoel).
We zullen proberen in alice springs weer wat mails te beantwoorden.

Groetjes, ben en jannie