Fitzroy crossing en Halls creek - Reisverslag uit Halls Creek, Australië van Jannie Ben - WaarBenJij.nu Fitzroy crossing en Halls creek - Reisverslag uit Halls Creek, Australië van Jannie Ben - WaarBenJij.nu

Fitzroy crossing en Halls creek

Door: Jannie

Blijf op de hoogte en volg Jannie

06 April 2016 | Australië, Halls Creek

Fizroy Crossing is een dorpje met ongeveer 2000 inwoners. Het ligt aan de oever van de rivier de Fizroy; onze lodge lag 500 m aan de andere kant (Fizroy crossing:)
Het is een grote unit op een heuvel, met restaurant, bar, motelkamers en een immens grasveld eromheen, met verschillende tenten en campers. Daar tussendoor veel walibi's. En natuurlijk een zwembad, met deze keer warm water (de lakens waren er niet goed overheen gespannen); niet om af re koelen, maar wel heel prettig voor de spieren! De motelkamers staan op palen, in de regentijd zijn hier veel overstromingen , (het water kan tot 4 m stijgen).

Alles is nu prachtig groen, vlak na de regentijd, nadeel is dat er nog geen excurcies zijn. Deze beginnen in mei. Het water staat nog te hoog, het heeft langdurig geregend en juist de laatste weken is er veel gevallen. Helaas ook nog geen boottocht over de rivier, al konden wij ons dat bij fizroy crossing niet zo goed voorstellen.We zijn zelf naar GeikiGorge gereden, de bootjes lagen klaar, maar geen beweging.. Wel zagen we de kop van een krokodil even boven water komen, ook leuk.

De andere dag verder over de Great Northern Highway naar Halls Creek. Een mooie weg, soms wat minder goed onderhouden helaas, met aan weerszijde gras, struiken, zo nu en dan onderbroken door de rode aarde en rotsen. Op deze route geen roadhouse, wel parkeerplaatsen, waar je even kunt stoppen, maar ook hier heeel veel irritante vliegen, die niet alleen in je oren proberen te kruipen, maar ook in je neus en bijna vastplakken op je lippen :(. Ook, (wel leuk) , soms zwermen grote vlinderachtige insecten.

In de loop van de middag kwamen we aan in Halls Creek, een wat groter plaatsje, bijna 4000 inwoners. We hebben hier een motelkamer in een voormalig Best western motel. Met een prima restaurant: russian jack. (Vernoemd naar 1 van de pioniers)
Omdat ben graag een excursie wilde maken naar Bungle bungle, national park, vanmorgen naar de tourist information gegaan: helaas ook hier hetzelfde verhaal, te veel water en dus te vroeg. We hebben nu het luxe probleem dat we dagen overhouden :)
We hebben besloten om hier een dag langer te blijven, daarna rijden we door naar Kununurra, daar blijven we ook 3 nachten.

Hoe noordelijker hoe meer aboriginals we tegen komen. In halls creek wonen er verhoudingsgewijs veel. Morgen gaan we een dorpswandeling maken: verspreid staan 9 totempalen, waarop aspecten van de plaatselijke cultuur en geschiedenis. Met mooie aboriginal schilderingen. Op de 1e lazen we dat in halls creeks voor het eerst in west australie goud werd gevonden. Hier begon in 1885 de goldrush.
Dat wordt vroeg opstaan: na 10 uur is het, voor mensen die niet aan dit klimaat gewend zijn, al te warm.
We hoorden dat het in nederland nu mooi voorjaarsweer is, daar zijn we wel een klein beetje jaloers op :) Bert en jellie stuurden kortgeleden foto s van onze tuin vol crocussen, narcissen en tulpen, heel leuk!

Groetjes, ben en jannie